با عجله غذا خوردن ممکن است منجر به سندرم متابولیک شود

14 نوامبر 2017- بر اساس تحقیقات اولیه محققان ژاپنی ، افرادی که به آرامی غذا می خورند، کمتر به چاقی یا سندرم متابولیک، که مجموعه ای از عوامل خطر بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی می باشد، مبتلا می شوند.این نتایج در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2017، که در آن آخرین پیشرفتها در علم قلب و عروق در جهان بین محققان و پزشکان تبادل می گردد، ارائه شد.

سندرم متابولیک زمانی اتفاق می افتد که فردی دارای سه عامل خطر از میان این عوامل باشد: چاقی شکمی، بالا بودن قند خون ناشتا، بالا بودن فشار خون، بالا بودن تری گلیسیرید و / یا پایین بودن کلسترولHDL.
محققان 642 مرد و 441 زن را که به طور متوسط ​​ 51.2 سال سن داشته و در سال 2008 به سندرم متابولیک مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها شرکت کنندگان را بر اساس توصیف خود آنها در مورد سرعت خوردن غذا به سه گروه تقسیم کردند: افرادی که با سرعت معمولی غذا می خوردند، افرادی که سرعت غذا خوردنشان آهسته بود، و افرادی که به سرعت غذا می خوردند.

پس از پنج سال، محققان دریافتند:

·        احتمال ابتلا به سندرم متابولیک برای افرادی که سریع غذا می خوردند( 6/11 درصد) بیش از افرادی با سرعت معمولی( 6.5 درصد) و یا افرادی بود که آهسته غذا می خوردند(2.3 درصد).

·         سریعتر خوردن غذا با افزایش وزن بیشتر، قند خون بالاتر و افزایش اندازه ی دور کمر همراه بود.


نویسنده ی این مقاله دکتر Takayuki Yamaji، متخصص قلب و عروق از دانشگاه هیروشیما در ژاپن گفت:خوردن آرام ترغذا ممکن است یک تغییر شیوه زندگی برای کمک به جلوگیری از سندرم متابولیک باشد. هنگامی که مردم سریع غذا می خورند، احساس سیری نکرده درنتیجه احتمال پرخوری آنها افزایش می یابد. خوردن سریع غذا سبب افزایش نوسانات قند خون می شود که می تواند منجر به مقاومت به انسولین گردد.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171114195050.htm